Friday, August 21, 2009

နာမရူပ ပရိေစၧၲဒဉာဏ္ႏွင့္ ဒိ႒ိဝိသုဒိၶ အပိုင္း(၂)

ကဲအခုဆက္ၿပီးေတာ့ နာမရူပ ပရိေစၧၲဒဉာဏ္၊ ဒိ႒ိ၀ိသုဒိၶ၊ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္အဆင့္အတန္း၊ အပါယ္ခြင္မေရာက္ေ၀းပံု၊ နိဗၺာန္ေပါက္ လမ္းစ ေပးပံုတို႔ကို တစ္ကန္႔စီ တစ္ခုခ်င္း ေဟာေၾကားေပးပါမယ္။ သင္-ရဟန္းလူရွင္ တရားနာ ေယာဂီသူေတာ္စင္တို႔သည္လည္း ဆရာသမား မ်ားက ဂရုဏာ ေမတၱာမ်ားျဖင့္ ေဟာၾကားေသာ တရားကို နားကၾကား၊ ရင္မွာ ခဲြျခားစိတ္ျဖာ၍ ေလးေလးစားစား နာယူဖို႔ရန္ အတြက္ ေမတၱာေရွ႕ထား၍သတိေပးလိုက္ပါတယ္။

နာမရူပ ပရိေစၧၲဒဉာဏ္
နာမ-က နာမ္ေခၚတယ္၊ ရူပ-က ရုပ္ေခၚတယ္၊ ပရိေစၧၲဒ-က တျခားစီ၊ ဉာဏ္-ကသိတာေခၚတယ္။
ျမန္မာလို ဘာသာျပန္လိုက္ေတာ့ နာမ္ကတျခား၊ ရုပ္ကတျခားလို႔ သိတာကို နာမ္-ရုပ္ကဲြသြားတာလို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
ရုပ္ကို ပ႒မစကားေျပာမယ္၊ ရုပ္-ရုပၸတီတိရူပံ၊ ေဖါက္ျပန္တာ ရုပ္တဲ့၊ ရုပ္ဆိုတာက ေဖါက္ျပန္တယ္။ အတူတူပါပဲ။ စစ္ၾကည့္ရေအာင္ေနာ္။ ေဖါက္ျပန္တယ္၊ ေဖါက္ျပန္တယ္ဆိုတာ ပ်က္သြားတာကို ေျပာတာလား၊ ျဖစ္ထာကို ေျပာတာလားလို႔ ဒီလိုစစ္လိုက္မယ္ဆိုရင္ (စာလိုဆိုရင္) ေဖါက္ျပန္တယ္ဆိုတာ ဘယ္လိုမ်ိဳးလဲ၊ ၀ိသဒိသုပၸတိၱေယ၀-တစ္မ်ိဳးစီ တစ္မ်ိဳးစီျဖစ္ေပၚလာတာမ်ိဳးပါ။ ပ်က္သြားတာကို ေျပာတာမဟုတ္ေသးဘူး၊ ျဖစ္လာတာကို ေျပာတာ၊ ျဖစ္လာတာ ကို ၀ိသဒိသုပၸတိၱျဖစ္ပါတယ္ေနာ္။

ကိုယ္ေတြ႕ေဖါက္ျပန္တာကို ေျပာျပပါအံုးမယ္။ ေတေဇာဓာတ္-ပူေအး၊ ၀ါေယာဓာတ္-ကန္တိုးတြန္း၊ ပူေအးနဲ႔ကန္တိုးတြန္း ေလဓာတ္နဲ႔ ေပါင္း၊ ပူရွိန္ ပူခိုး ပူေငြ႕၊ ေအးရွိန္ ေအးခိုး ေအးေငြ႕၊ ပူေအးက ေတေဇာမီးဓာတ္၊ အရွိန္ အခိုး အေငြ႕တို႔က ၀ါေယာေလဓာတ္၊ အလုပ္လုပ္ပံု မီးဓာတ္ကေလာင္ကၽြမ္းေအာင္ဖုတ္၊ တင္ပါးေလး နမူနာယူေျပာေတာ့ မီးဓာတ္က ေလာင္ကၽြမ္းေအာင္ဖုတ္၊ တင္ပါးထဲမွာရွိတဲ့ ေရဓာတ္က ခန္းခ်ဳပ္၊ ေလဓာတ္က တရွိန္းရွိန္း တရႈးရႈးနဲ႔မႈတ္ေပးလိုက္ေတာ့ အာကာသဆိုတဲ့အၾကား အေသး အႏုပ္ေလးေတြ ဇကာလို အေပါက္အေပါက္ေလးေတြ ထင္းရူးသားမ်ားကဲ့သို႔ပြပြရြရြ ျမည့္ျမည့္ရိရိေလး ေပၚလာၿပီးသကာလ ပထ၀ီဆိုတဲ့ အမႈန္႔ေလးေတြက တလႈပ္လႈပ္ တရြရြ တမြမြ တစစ္စစ္ တျဖစ္ျဖစ္နဲ႔ တင္ပါးထဲမွာ မ်ိဳးစံုေပၚလာေလေတာ့တယ္ေနာ္။ တျခားေနရာေတြမွာလည္း တစ္ကိုယ္လံုး ရုပ္ရွင္စနစ္လိုမ်ိဳးစံု ေပၚေနပါတယ္၊ ရွင္းရွင္းေလးမွတ္ၾက၊ အဲဒါ ကိုယ္ေတြ႕ျမင္တာေနာ္။ မ်ိဳးစံုေပၚတာ ရုပ္ပါ။ ကိုယ္ထဲမွာလည္း မ်ိဳးစံုေပၚပံုေလးေနာ္။ စာထဲမွာလည္း ရုပ္က မ်ိဳးစံုေပၚတာကို ေျပာထားတယ္ေနာ္။ စာေတြ႕ႏွင့္ ကိုယ္ေတြ႕ကို ကုိက္ျပလိုက္တာပါေနာ္။


ကိုယ္ထဲမွာ ေပၚတာ ပူဒါ တစ္မ်ိဳး၊ ေအးဒါ တစ္မ်ိဳး လႈပ္ထာ တစ္မ်ိဳး ဆင္းရဲဒါ တစ္မ်ိဳး ခ်မ္းသာဒါ တစ္မ်ိဳး (၅)မ်ိဳးရွိလို႔ မ်ိဳးစံု ေပၚတယ္လို႔ မေခၚေသးဘူးေနာ္။ အပူတမ်ိဳးထဲမွာ မ်ိဳးစံုေပၚတယ္ဆိုတာ မွတ္ၾကပါ။ အပူတို႔သည္ တစ္စ တစ္စ တိုးတိုး ပူလာဒါက တစ္မ်ိဳး၊ တိုးလဲမတိုး ေလ်ာ့လဲမေလ်ာ့ပဲ တန္႔ၿပီး ပူေနဒါက တစ္မ်ိဳး၊ တစ္စ တစ္စ ေလ်ာ့ေလ်ာ့ ပူေနဒါက တစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္၊ ၀ါေယာဓာတ္ႏွင့္ေျပာရင္ ကန္ၿပီးေတာ့ပူေနဒါက တစ္မ်ိဳး၊ တိုးၿပီးေတာ့ပူေနဒါက တစ္မ်ိဳး၊ တြန္းၿပီးေတာ့ ပူေနဒါက တစ္မ်ိဳး၊ ဒီလိုလဲ ပူဒါအမ်ိဳးမ်ိဳးပါ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ရြရြႏွင့္ ပူေနတာက တစ္မ်ိဳး၊ မြမြနဲ႔ပူေနဒါကလည္းဲ တစ္မ်ိဳး၊ ရွိန္ရွိန္ႏွင့္ ပူေနဒါက တစ္မ်ိဳး၊ စစ္စစ္ႏွင့္ ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ ဖ်င္းဖ်င္းႏွင့္ ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ ဖ်စ္ဖ်စ္နဲ႔ ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့လည္း တုန္ကနဲ-ျဖန္းကနဲ ၾကက္သည္းထသလို ပူဒါကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ ျခအံု၊ နက်ည္အံုၿပီးမ်ားလို တစ္ေကာင့္ တစ္ေကာင္လံုးေထြးၿပီး ေနသလိုျဖစ္ၿပီး ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ ေရေႏြးအိုးႀကီးမ်ား ဆူပြက္ၿပီးေနသလို ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳးပါ၊ မီးခဲေလးမ်ားေတြ ပူေနဒါလည္း တစ္မ်ိဳးပါ၊ ခႏၶာမွာ ရိပ္ရိပ္ ရိပ္ရိပ္နဲ႔ ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳးပါ၊ ဒိတ္ဒိတ္ ဒိတ္ဒိတ္နဲ႔ ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ ဖ်တ္ဖ်တ္ ဖ်တ္ဖ်တ္နဲ႔ ပူေနဒါကလည္းတစ္မ်ိဳး၊ လွပ္လွပ္ လွပ္လွပ္နဲ႔ ပူေနတာလည္း တစ္မ်ိဳးပါရွိပါတယ္။


မိုးဖဲြေလးေတြမ်ားက်ေနသလုိ ႏွင္းဖဲြကေလးေတြမ်ား က်ေနသလို ေရပန္းေလးေတြမ်ားပန္းေနသလို သဲကမ္းပါးႀကီးမ်ား ၿပိဳက်ေနသလို ဆံပင္တိုတို ေရစိုစို လက္နဲ႔ပြတ္လိုက္တဲ့အခါမွာ ေရေပါက္ကေလးမ်ား စင္ေနသလို ေရပန္းေလးေတြမ်ား ပန္းထြက္ေနသလို ျဖဳတ္ကေလး ေတြမ်ားပ်ံသန္းသြားလာေနသလို မီးပန္းေလးေတြမ်ား ပန္းထြက္ေနသလို ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳးပါ၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ျမဴမႈန္ေလး ေတြမ်ားထေနသလို ဆပ္ျပာျမႇွဳပ္ေတြမ်ား ထေနသလို ေရပူေပါင္းေလးေတြမ်ား ထေနသလုိ ေရျမႇဳပ္စိုင္ႀကီးမ်ားထေနသလို ပူေနဒါ ကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ ဓာတ္တရားနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျပာရမည္ဆိုရင္ ေယာဂီသဏၭာန္မွာ ပူေနဒါကေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္ဆိုတာ မွတ္သားပါ။

ေ၀ဒနာနဲ႔ပတ္သက္၍ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ က်င္ၿပီးေတာ့ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ နာၿပီးေတာ့ ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳးပါ၊ ကိုက္ၿပီးေတာ့ ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ ထံုၿပီးေတာ့ ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳး၊ မခံသာေအာင္ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ပူေနဒါကလည္း တစ္မ်ိဳးပါ၊ ဒုကၡေ၀ဒနာနဲ႔ ပတ္သက္၍ ပူဒါကေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္ေနာ္။

သုခေ၀ဒနာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အပူတို႔သည္ မ်ိဳးစံုပါေနာ္၊ ေယာဂီ ကိုယ္ေတြ႔နဲ႔ ေျပာရမည္ဆိုရင္ ဥပမာတင္စားလို႔ေတာင္ ကုန္စင္ေအာင္ မေျပာႏိုင္ပါဘူး၊ အပူတို႔သည္ မျဖစ္ေပၚတာက တစ္မ်ိဳး၊ ျဖစ္လာရင္ မ်ိဳးစံုျဖစ္ေပၚတာကိုသာ ကိန္းေသမွတ္ၾကပါ။ အပူဆိုတာက ဓာတ္ကိုေျပာပါတယ္။ မ်ိဳးစံုဆိုတာ ရုပ္ကိုေျပာပါတယ္၊ ကိန္းေသဆိုတာက ပရမတ္ကိုေျပာပါတယ္၊ ဓာတ္ ရုပ္ ပရမတ္-သံုးခုစပ္၍ေျပာတဲ့ စကား၊ အေပၚပိုင္းမွာလည္း အပူတို႔သည္ မျဖစ္ရင္ တစ္မ်ိဳး၊ ျဖစ္လာရင္ မ်ိဳးစံုပါ၊ အလယ္ပိုင္းမွာလည္း အပူတို႔သည္ ျဖစ္လာရင္ မ်ိဳးစံု ဆိုတာ ကိန္းေသပါ။ ေအာက္ပိုင္းမွာလည္း အပူတို႔သည္ ျဖစ္လာရင္ မ်ိဳးစံုေပၚတာကိန္းေသဆိုတာမွတ္ပါ။

ကိုယ့္ခႏၶာမွာ ပရမတ္ပိုင္မယ္ဆိုရင္ ကိန္းေသေျပာႏိုင္ပါတယ္၊ ပရမတ္ဆိုတာ တာသြားၿပီေနာ္။ ကိုယ့္ခႏၶာမွာ ျမင္သလို သက္ရွိသတၱ၀ါတို႔ ခႏၶာကိုယ္မွာ အပူတို႔သည္ မျဖစ္တာကတစ္မ်ိဳး၊ ျဖစ္လာရင္မ်ိဳးစံုေပၚဒါ အျမဲေပၚေနတာလို႔ ကိန္းေသမွတ္ၾကပါ။ သတၱေလာကပိုင္ရင္ ၾသကာသေလာက ဘံု (၃၁)၊ အိမ္ေတြ ေက်ာင္းေတြ အက်ႌ-လံုခ်ည္စေသာ အ၀ိညာဏက သက္မဲ့၀တၳဳေတြမွာလည္း အပူတို႔သည္ မျဖစ္ရင္ တစ္မ်ိဳး၊ ျဖစ္လာရင္ မ်ိဳးစံုအျမဲေပၚဒါပါလို႔ မုခ်ေျပာႏိုင္ပါတယ္။

အေအးဓာတ္လည္း ဒီအတိုင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ အေအးဓာတ္ေလး ျဖစ္ေပၚလာရင္ မ်ိဳးစံုေပၚဒါအျမဲပါ၊ ပံုေသပါ၊ ၀ါေယာဓာတ္-ကန္ တိုး တြန္းေလဟာ ခႏၶာမွာ ျဖစ္လာခဲ့ရင္ ကန္တာသည္လည္း တစ္မ်ိဳးတည္း မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး၊ မ်ိဳးစံုပါ၊ တိုး-တြန္းတာေလးေတြဟာ ေပၚလာ ခဲ့ရင္ မိ်ဳးစံုေပၚဒါပါ။ အျမဲဆိုတာကို မွတ္ၾကပါ။

ပထ၀ီဆိုတဲ့ အမႈန္ေလးေတြသည္ ေပၚလာခဲ့ရင္ ရြရြတစ္မ်ိဳးတြင္ မ်ိဳးစံုေပၚမယ္၊ ဆစ္ဆစ္တစ္မ်ိဳးမွာလည္း မ်ိဳးစံုေပၚမယ္၊ ဖ်စ္ဖ်စ္တစ္မ်ိဳး မွာလည္း မ်ိဳးစံုေပၚမယ္။ ဖ်င္းဖ်င္းတစ္မ်ိဳးမွာလည္း မ်ိဳးစံုေပၚမယ္၊ ရိပ္ရိပ္ေလးမွာလည္း မ်ိဳးစံုေပၚပါမယ္။ ခႏၶာမွာလည္း ဆပ္ဆပ္ ဖ်ပ္ဖ်ပ္ လွပ္လွပ္ေပၚလာရင္ မ်ိဳးစံုေပၚပါမယ္လို႔ ပံုေသမွတ္ပါ၊ ဒါေတြကို ဓာတ္-ရုပ္-ပရမတ္ သံုးမ်ိဳးစပ္ေျပာပံုလို႔ မွတ္ၾကည့္ပါ။

သဘာ၀ဆတ္ဆတ္ ဓာတ္ေတြမွတ္၊
မ်ိဳးစံုေပၚလတ္ ရုပ္ေတြမွတ္၊
သေဘာျမဲလတ္ ပရမတ္ေတြမွတ္။


ပရမတ္ပိုင္ရင္ တကယ္တာသြားတယ္၊ တကယ္ပိုင္ၿပီဆိုတာကို မွတ္ၾကေနာ္။ (ပရမတၱ-ပရမ အတၱ၊ ပရမ-မေဖါက္မျပန္ေသာ၊ အတၱ- သေဘာ)၊ ပရမတၱ-မေဖါက္မျပန္ေသာ သေဘာ၊ ေနာက္ျပန္ရင္ သေဘာ မေဖါက္ျပန္ဘူးတဲ့၊ သေဘာ မေဖါက္ျပန္ဘူးဆိုတာ သေဘာျမဲ တယ္လို႔ ဆိုလိုသည္၊ သေဘာျမဲတယ္ဆိုတာ ရုပ္တုိ႔သေဘာမွာ မျဖစ္လာရင္ တစ္မ်ိဳး၊ ျဖစ္လာမယ္ဆိုရင္ မ်ိဳးစံုေပၚဒါ အျမဲပါ၊ ပံုေသမွတ္ပါ။

ေတေဇာဓာတ္-အပူေလးက ရုပ္ဆိုရင္ မ်ဳိးစံုေပၚရမယ္။ အေအးသည္လည္း ရုပ္ဆိုရင္ မ်ိဳးစံုေပၚပါမယ္။

၀ါေယာဓာတ္-အကန္ေလးသည္ ရုပ္ဆိုရင္ မ်ဳိးစံုေပၚရမယ္။ အတိုးသည္လည္း ရုပ္ဆိုရင္ မ်ိဳးစံုေပၚရမယ္။ အတြန္းေလးလည္း မ်ဳိးစံုေပၚရမယ္။

ပထ၀ီဓာတ္-အမႈန္ေလး၊ အမာေလးသည္ ရုပ္ဆိုရင္ မ်ဳိးစံုေပၚရမယ္။ အရြသည္လည္း ရုပ္ဆိုရင္ မ်ိဳးစံုေပၚပါမယ္။ အမြေလးေတြ၊ ဆစ္ဆစ္ ေလးေတြ၊ ဖ်စ္ဖ်စ္ေလးေတြ၊ ဖ်င္းဖ်င္းေလးေတြသည္လည္း ရုပ္ဆိုရင္ မ်ဳိးစံုေပၚရမယ္။ အဲဒါကိန္းေသနည္း ေခၚတယ္ေနာ္။

သေဘာျမဲလတ္-ပရမတ္ေတြမွတ္၊ ကိန္းေသေနာ္။ ဒါေၾကာင့္ ယခုေျပာခဲ့ၿပီးေသာ ဓာတ္သေဘာေတြအတိုင္း ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ မီးဓာတ္က လည္း ဖုတ္လိုက္မယ္၊ ေရဓာတ္ကလည္း ခမ္းခ်ဳပ္-ခမ္းခ်ဳပ္သြားမယ္ဆိုရင္ ေလဓာတ္ေလးေတြက တရွိန္ရွိန္တရႈးရႈးနဲ႔ မႈတ္ေပးလိုက္ ေတာ့ အာကာသဆိုတဲ့ အၾကားအေသးအႏႈတ္ကဲြ၍ ေျမဓာတ္ဆိုတဲ့ အမႈန္ေလးေတြက ေခါင္းထဲမွာလည္း မ်ိဳးစံုေပၚလာသည္၊ အလယ္ပိုင္းေက်ာရင္ထဲမွာ မ်ိဳးစံုေပၚလာမယ္၊ ေအာက္ပိုင္းေပါင္ ေျခသလံုး စသည္တြင္လည္း မ်ိဳးစံုေပၚလာသည္။ ကိုယ္ေတြ႔နဲ႔ ေျပာရင္လည္း မ်ိဳးစံု ေပၚေနတာ၊ စာေတြ႕နဲ႔ေျပာရင္လည္း မ်ိဳးစံုေပၚေနတာ၊ စာေတြ႕နဲ႔ ကိုယ္ေတြ႕ကိုက္ပံုႏီွးေႏွာ၍ မွတ္ၾကည့္ၾကအံုးေနာ္။



No comments: